شناسه خبر :   220      شنبه 5 فروردين 1396 - 09:47
گفتگو با اسفندیار اسدی، کاندیدای شورای اسلامی بهشهر

فقدان شخصیت محوری و یک ستون اصلی مثل حاج آقا ییلاقی در این دوره(چهارم) یکی از دلایل نرسیدن به درک متقابل و به نوعی اختلافات داخلی بود.

در حقیقت شورا نباید به اعضای خود وزن بدهد بلکه وزن اعضا باید به جایگاه شورا شانیت ببخشد.

منتخب دوم مردم بهشهر در شورای چهارم، که دوران جوانی را در جبهه های جنگ در دوران دفاع مقدس سپری کرده است هنوز هم بوی باروت می دهد. گویا  هنوز هم حال و هوای جنگ را در سر می پروراند و دستانش اسلحه را می طلبند و زبانش سخن گفتن از تیر و ترکش را می پسندد. گرایش سیاسی خود را همواره اصولگرایی معرفی می کند اما دوستان نزدیکی هم در بین اصلاح طلبان  دارد و در ایام انتخابات در ستادش چهره های شاخص با گرایشات سیاسی متفاوت دیده می شوند و خودش نیز معتقد است باید به عنوان یک عضو شورا با تمامی جریانات سیاسی تعامل داشته باشد.

 

گفتگوی الف پرس با سردار اسدی عضو شورای فعلی و رییس سال دوم شورای چهارم :

 

ضمن عرض سلام و تبريك سال نو خدمت شما و آرزوى موفقيت براى جنابعالى،به عنوان اولين سوال،اسفنديار اسدى اولين دوره حضورش در شورا را بيشتر مديون آراى چه قشرى است؟

_بسم الله الرحمن الرحيم، عرض سلام و صبح بخير و شادباش به مناسبت سال نو و  تقدير و تشكر به  دليل انكه صبح جمعه تعطيلات نوروزى نیز وظيفه ى اطلاع رسانى و آگاهى بخشى تان را انجام میدهید، تصور نمیکنم قشر خاصى براى حمايت و پشتيبانى بنده رأى داده باشند زیرا در بیشتر صندوق ها و در اكثر محلات رأى داشتم و احساسم بر اين است كه از هر قشرى به بنده رای داده اند نه حزبى و نه ائتلافى،قطعا عامه مردم و ساير اقشار.

 

يك سال رياست شورا را به عهده داشتيد،با توجه به اختلافات درون شورايى دوره چهارم كه بر كسى پوشيده هم نيست، چه تدابيرى در اين يك سال داشتيد،تا شورا را از اين از هم گسيختگى نجات دهيد و به سرمنزل اتحاد و همدلى برسانيد؟

به عنوان رییس شورا تمام سعى و تلاش خود را انجام دادم،تا با مدیران استانی و کشوری ارتباط برقرار كنیم،در همين راستا مهندس نبيان معاون عمرانى استاندار،دكتر مهردادي مدير كل حفاظت از محيط زيست وقت،دكتر بابايي مدير كل محترم منابع طبيعى،مهندس جعفري مدير غكل وقت توزيع برق استان،دكتر دلاور بزرگ نيا مدير كل ميراث و گردشگرى را به شوراى شهر دعوت كرديم،دو دیدار با دكتر دژپسند معاونت سازمان برنامه ريزى بودجه و مهندس كشاورزيان معاون حمل و نقل جاده اى وزارت راه و شهر سازى  داشتيم.ضمن اينكه ارتباط مناسبی هم با دكتر يونسى معاونت سياسى استاندار،فرماندار محترم و ساير روساى ادارات شهرستان برقرار شد تا بتوانيم مطالبات مردم را از كليه سطوح پيگيرى كنيم،كه مهمترين وظيفه شورا را به عنوان دولت ميانجى كه بايد حلقه واصله اى باشد ميان مردم و مسولين را به نحو شايسته انجام دهیم،ضمن اينكه تلاش شد تا با اين ارتباطات أعضاى شورا هم بيشتر در كنار هم گرد آيند،البته اين روند ارتباطات در دوره هاى بعد آنچنان شكل نگرفت،حتى در آن دوره يك باردكتر دژپسند دعوت ما را پذيرفتند تا ما از این ظرفيت استفاده كرده و نقش آن پل را ميان حاكميت و مردم را انجام دهيم و البته اين را اضافه كنم كه على رغم همه مسائلى كه مطرح شد،مدعى هستم كه ما يك دوره بى حاشيه داشتيم، هر چند برخی با استفاده از یک عضوشورا تلاش كردند تا با حركت سازمان يافته و هدايت شده ما را به حاشيه بكشانند كه با تمام توان و فارغ از مسائل حزبى از ماهیت وجايگاه  شورا دفاع کردیم.

 

ميتوانيد اين حركت سازمان يافته و هدايت شده را واضح تر بيان كنيد.

با توجه به نزدیک بودن ایام انتخابات اجازه بدید، كلى تَر بیان کنم و اینکه  بيست و پنجم خرداد نود و چهار به اتفاق شهردار در سمينارى در تهران حضور داشتيم، كه ساعت پنج بعد از ظهر همان روز پنج نَفَر از أعضاى شورا، سلب عضويت يكى از أعضاء را به صورت غير قانونى مينويسند، و به فرماندارى ارائه ميدهند،كه اين پروسه ظرف دو ساعت اتفاق مى افتد و ما به محض اطلاع آن را با مكاتبات استانى و كشورى پيگيرى كرديم، وغير قانونى بودن آن توسط وزارت كشور تاييد ميشود و إعلام ميشود كه سلب أعضاى شورا يك روند مشخص شده در قانون دارد كه مسير طى شده را رد ميكرد.

 

لطفا بفرماييد آن ارتباط گسترده اى كه ذكر كرديد،چه دستاوردهايى داشت؟

_در درجه اول  مطالبات مردم به بالا دست ترين مديران منتقل شد،دوم جايگاه و شانيت شوراى بهشهر به رتبه مورد نظر نزديك شد و سوم اينكه اطمينان داشته باشيد زمينه هايى هم شكل گرفت كه شرايط مهیا کردن ان وجود نداشت.

 

چه كارهاي ناتمام و اصلا چه دليل يا دلايلى هست كه يك بار ديگر اين عرصه را براى خدمت انتخاب كرديد؟

دقيقا اتمام كارهاى ناتمام،مثلا در حوزه گردشگرى الحاق هفده هكتار از أراضى سالار تپه به پروژه مربوطه آن،پيگيرى در اختيار قرار گرفتن ميانكاله جهت عموم مردم كه بخشى از آن انجام شده و بخشي هم ناتمام،عباس آباد هنوز تعيين تكليف نشده است و هيچ مديريت واحدى ندارد،موزه مردم شناسى بهشهر و البته دليل ديگر تجربياتى كه كسب شد ظرف اين سالها و اينها ميتواند راهگشا باشد براى اولويت بندى و چگونگى پيگيرى مطالبات مردمى.

 

بزرگترين خدمت شوراى چهارم را به مردم بهشهر چه ميدانيد؟

ابتدا داشتن سلامت كار، دوم استقلال كارى،عدم نگاه حزبى و سياسي، افزون بر دويست عملكرد كه در بيلان شهردارى و شورا آمده كه پروژه هاى كمپوست،احداث آتش نشانى٣،و CNG شماره ٢، از برجسته ترين هاست،ضمن اينكه در بحث سد سرشاخه گير منطقه فراش محله با آن حادثه ناگوار سیل ويرانگر، شهردارى هم در بخشى از ساخت دخيل بود كه امروز با اطمينان ميشود گفت كه چنين سيلى در فراش محله نخواهد آمد.

 

دليل اصلى برخى از أعضاى شورا و جبهه گيرى در مقابل شهردار چه بود؟

_اول اينكه طبيعي است كه در مسير كار شورايي، اختلاف نظر وجود دارد،چون ذات شورا يعنى اختلاف نظر براى اصلاح امور،البته براى پاسخ به سوال بايد رجوعى كرد به عقب تَر، اينكه شورا موظف است شهردار انتخاب كند چون خودش نميتواند مجرى باشد و عملا ناظر است، بنابراين عصاره رأى مردم ميشود شهردار،در ابتداى دوره چهارم و سال نود و دو شورا با طرح پنج گزينه از سوى أعضاء مواجه شد، گزينه هايي از شهر گرگان،بابل، نكا و ... اما به شخصه گزينه ى بومى مد نظرم بود چون ايشان دو دوره شهردار و سالها معاونت را به عهده داشتند و يك وزارت كشوري بودند و از اشراف به قوانين و مقررات سازمانى بهره مند بودند،الان هم به صراحت ميگويم،اگر باز هم وارد شوم باز روى گزينه بومى اصرار خواهم داشت، وعلاوه بر تجربيات ايشان،شهردار فعلى رزمنده دفاع مقدس و از خانواده شهيد بودند و بدون هيچ رابطه سياسى و حزبى، يكي از مشكلاتى كه در سيستم وجود دارد اين است كه شما يك مدير را درگير كارهاى كوچك كنى و مطالبات غيره از او داشته باشى و به جاى اينكه مدير انحراف گيرى كند، اصلاح بخشى كند و مديريت كند، درگير خواسته هايي ميشد كه بعضي از أعضاى شورا داشتند،مخالفت با ايشان دقيقا توسط سه عضوى بود كه در ابتدا گزينه غير بومى را براى اين سمت داشتند و تا انتها هم با ايشان مخالفت كردند،حال اينكه در اين چهار سال يكي از شهردارى هاى بى حاشيه را داشتيم و اگر حاشيه اى بوده از داخل شورا به بيرون منعكس و منتقل شده،شهردار به نوعى نميدانست كه از كدام سو به وى حمله ميشود، مثال ميزنم، ما در جنگ كردستان هيچوقت نميدانستيم از كدام طرف ميخوريم، حال اينكه در جنوب يك طرف مقابل داشتيم و وقتى از خط به عقب برميگشتيم ميدانستيم يك جاى أمن داريم، به نوعى شهردار هم بايد هر چهار طرف خود را مراقبت ميكرد تا لطمه نخورد. شما ببینید اگر امنیت را از یک مدیر بگیرید و متزلزل اش کنید نتیجه این می شود که بدنه نسبت به مدیر نافرمان خواهد شد. طرح استیضاح در شورا درست در ایامی که چند ماه تا پایان خدمتش باقی مانده بود یک تنش جدی و در نتیجه انعکاسی منفی در جامعه شهری دارد, حالا شما آن خواسته های غیر قانونی و شهردار را از سویی در مقابل قانون و از سویی دیگر در مقابل شهروند مطالبه گر را هم به آن اضافه کنید. این ایجاد تنش ها انعکاس منفی در جامعه شهری ایجاد می کند.

علی رغم همه توضیحات شما در خصوص اختلافات اعضای شورای چهارم در یک رتبه سطحی اما شاید فقط یک سال اول را با تعبیر شما بتوان تطبیق داد چرا که در این اواخر شکاف ها عمیق تر و متاسفانه گاهی به خصومت شخصی هم کشیده شد اما  معتقدیم که هر کدام از اعضا  به صورت انفرادی دارای وزن و جایگاه خاصی هستند اما با این حال هیچگاه آن جایگاه شورا حفظ نشد و این بحساب عدم درک درست اعضا از جایگاه شورا و عدم درک متقابل از هم انجامید, سوال این است چرا دوباره همه این ۹ نفر طبق شنیده ها کاندیدای دوره پنجم هم خواهند بود کما اینکه غالب آنها تا حالا نام نویسی هم کرده اند؟

بحث بسیار موشکافانه ای را مطرح کردید, من فکر می کنم یکی از دلایل این اختلاف ها و نرسیدن به درکی که از آن نام بردید فقدان یک شخصیت محوری و یک ستون اصلی مثل حاج آقا ییلاقی در این دوره بود, هر چند که باز هم تاکید می کنم که اختلافات آنقدر جدی و عمیق نبود که شما به آن اشاره دارید و در حقیقت در بیرون مطرح شد, والبته اگر ده درصد اختلاف بود در بیرون صد در صد جلوه می کرد و اینکه فقدان آن شخصیت مصالحه گر یا ریش سفید مشکل را برجسته تر و دامنه دار تر می کرد. کما اینکه شما هیچ مورد خاصی از اعضا سراغ ندارید. همانطور که گفتم سلامت, استقلال شورا و عدم نگاه سیاسی جزو خصوصیات اصلی و بارز این شورا بود.

می توانم بگویم که بخشی از آن مشکلات به این دلیل بود.که ۹ نفر از ۹ طیف خاص بودیم که وقتی مطالبات طیف ها در شورا مطرح می شد دچار اختلاف نظر می شدیم و بخش دیگر این اختلافات شاید به خاطر مطرح شدن بعضی از اعضا بعد از رسیدن به منصب عضویت شورای شهر بود, در حقیفت شورا نباید به اعضای خود وزن بدهد بلکه اعضا باید به شورا وزن بدهند و جایگاه آن را شأنیت ببخشند نه اینکه به چشم سکوی پرتاب دیده شود.

 

قسمتی از دوران خدمت شما در شورای چهارم به عنوان مسئول کمیته حمل و نقل سپری شد, آیا در این دوران به مشکل یا کاستی خاص و قابل توجهی برخورد کردید؟ و بخش دوم سوال اینکه آیا مزیت و امتیاز خاصی در سازمان حمل ونقل همگانی بهشهر داریم که آن را در شهرهای استان برجسته کند؟

در سازمان و در مقطع شهرستان مشکل خاصی وجود ندارد اما مشکلی که از حیطه مدیریت شهری خارج باشد بیمه رانندگان است چون جزو مشاغل سخت محسوب نمی شود. راننده ای که از خودش سرمایه گذاری می کند و توان جسمانی خود را درگیر این شغل میکند اگر خدای نکرده بیمار شود و به استراحت احتیاج داشته باشد, بیمه هزینه روزهای استراحت وی را پرداخت نمی کند یعنی در روزهای استراحت مشمول بیمه نمی شود که این یک مصیبت است.

مورد و معضل بعدی شرایط سخت تعویض خودرو های فرسوده است که حالا با یک مبلغ از طرف دولت و شخص راننده به علاوه وام این اتفاق می افتد اما هزینه اقساط به نسبت سنگین, استهلاک خودرو, بیمه و ... باعث می شود تا حداکثر راننده به نان شب محتاج نباشد وعملا هیچوقت پیشرفت نخواهد کرد. حال اگر این معضلات عمیق با اصلاح قوانین برطرف شود عمده مشکل رانندگان حل خواهد شد و اینکه بحث حمل و نقل یک مبحث ملی و امنیتی است و حتی مدیران بالادستی به ویژه شهرداران در کشورهای غربی باید به آن تسلط کامل داشته باشند چون نقص این سیستم برابر است با فلج شدن کل یک کشور.

والبته در مورد بخش دو سوال شما باید بگویم که سازمان حمل ونقل همگانی بهشهر در کل استان نمونه است و حتی در مقایسه با گلستان برتر است و لازم است بدانید در کل کشور هم دارای رتبه است.

 

جناب اسدی در طی این چهار سال آیا مطالبه یا خواسته غیر قانونی توسط مراجعه کننده ای از شما شده و اگر شده برخورد شما چگونه بوده است؟

قطعا در محیط های کاری این اتفاقات انکار ناپذیر است و برای من هم پیش آمده و البته جواب من این بوده که طبق قانون نمی شود. به نظرم باید یک واحد معاضدت و مشاوره در شورا راه اندازی شود تا ارباب رجوع از قبل با روند اداری مطالبه شان آشنا شوند.

بنظر شما اگر بستر این موضوع فراهم شود, این واحد معاضدت که فرمودید توسط چه کسانی باید اداره شود؟

 در درجه اول کسانی که سابقه سالها کار در شهرداری را داشته و حالا به هر دلیلی مثل بازنشستگی حضور ندارند و در درجه دوم مشاورانی که آگاهی و تسلط کامل به قوانین دارند حتی اگر لازم باشد باید برای ایشان هزینه کرد.

 

یکی از نسبت هایی که به شهردار می دهند حقوق های آنچنانی است, می شود شما از دانسته های خودتان این موضوع را برای مردم روشن کنید؟

به صراحت می گویم که این یک دروغ بزرگ است که در درجه اول توهین به شعور مردم میباشد. در درجه دوم شما بهتر می دانید که هر دستگاه و نهادی بر اساس اصول و ضوابط مشخص شده ای حقوق پرداخد میکند. شهردار هم بر اساس قوانین سازمان شهرداری ها که زیر مجموعه وزارت کشور است حقوق می گیرد و کسانی که این نسبت های ناروا را مطرح می کنند در حقیقت مردم را نسبت به یک دستگاه خادم بدبین می کنند.

 

در یک کلام به شورای چهارم چه نمره ای می دهید؟

البته این مردم هستند که باید قضاوت کنند ولی اگر نظر بنده را بخواهید که هم درون شورا را درک کردم و هم به نوعی در بین مردم هستم, نمره ۱۷ می دهم.

 

نمره بالایی ندادید؟

ببینید، مدرن ترین تجهیزات کمپوست در بهشهر راه اندازی شده و  در حالی که کل استان مازندران و گیلان به دلیل فاصله نزدیک دریا و کوه مشکل جدی دفن زباله دارند.

مورد دوم الحاق سالار تپه به پارک ملت است که در حقیقت یک کار غیر ممکن, ممکن شده است و مورد سوم بحث ثبت جهانی و بین المللی میانکاله و نقش تمبر میانکاله که کاری فراتر از شورا بود و در حقیقت شورا را از شهر هم فراتر برد.

اینها دلایل من برای این نمره ۱۷ است.

 

البته اگر بنده اساعه أدب ميكنم و ميگويم هفده بالاست با اين توجه كه خودتان فرموديد،ظرفيت و توانمندي بالقوه شهردارى كه هم تجربه دارد،هم متعهد و غير وابسته است،هم سلامت كاري و اصالت خانوادگي دارد، اگر همراهى و پشتيبانى شوراي چهارم با وي بود  خروجيهايى كه فرموديد در همان يكي دو سال اول داشتيم و الان نه تنها كار عقب مانده اى مثل عدم تعيين وضعيت عباس آباد باقى نمي ماند،بلكه خروجي بسيار بيشتر و قويتر از شورا و شهردارى داشتيم،

بگذريم،پيش بينى شما از تركيب شوراى پنجم چيست؟

به نظر من حداقل سه نَفَر از شوراى فعلى و چهار نَفَر از كانديداهاى جديد وارد شوراى پنجم خواهند شد.

 

توصيه شما در اين انتخابات به مردم چيست؟

_به نظر من فرامين رهبرى كامل است،متدين، انقلابى و كار آمد بودن كه حضرت آقا فرمودند،همه چيز را در بر ميگيرد،توضيحش در خصوص شورا اينكه افرادي را انتخاب كنند كه كلان نگر و بلند نظر بوده و سابقه كار تشكيلاتى داشته باشند، به ارتباط با فرادستى كاملا آشنا بوده و مجارى ارتباطى را خوب بشناسند،مردم بايد مراقبت و مواظبت كنند تا منتخب آنها جنجالى نباشد،اقتصاد و زندگي سالم داشته باشد.

 

خيلى وقتتان را گرفتيم، ممنون از صعه صدرى كه به خرج داديد،با آرزوى موفقيت براي شما يكبار ديگر سال نو را به شما و خانواده محترمتان تبريك عرض مينمايم.

 

_من هم از شما و همه همكارانتان تشكر ميكنم كه در راستاى وظيفه آگاهى بخشى و تنوير أفكار عمومى شبانه روز زحمت کشیده و با دغدغه مطلع كردن مردم و شفافيت سيستم حتى روز تعطيل و در چنين ايامى که متعلق به خانواده است،مشغول خدمت گذارى هستيد.

فقدان شخصیت محوری و یک ستون اصلی مثل حاج آقا ییلاقی در این دوره(چهارم) یکی از دلایل نرسیدن به درک متقابل و به نوعی اختلافات داخلی بود.

در حقیقت شورا نباید به اعضای خود وزن بدهد بلکه وزن اعضا باید به جایگاه شورا شانیت ببخشد.

  نسخه چاپی

اخبار مرتبط




نظرات بیندگان


ارسال نظر





نظر شما

نظر شما بازدید کننده گرامی نسبت به نسخه آزمایشی سایت خبری تحلیلی الف پرس ؟


بسیار عالی
عالی
متوسط
ضعیف